انشا  چیست  ؟

      کلمه انشا کلمه ایست عربی بر وزن افعال. در لغت به معنای ایجاد،ابداع،خلق،پرورش وآفرینش است،ودر زبان آموزی به معنای مهارت نوشتن مطلبی درباره موضوعی مشخص است.پس وقتی می گوییم کسی خوب انشا می نویسد یا انشای خوبی دارد،به معنای آن است که او می تواند مطلبی را بی غلط،واضح،گویا وبدون حشو وزاید روی کاغذ بیاورد؛ چنان که وقتی کسی آن را می خواند،به راحتی منظور نویسنده دریابد ونقطه ابهامی برایش باقی نماند.

اهداف   انشا نویسی  :

1-    به کمال رسیدن زبان فارسی در فرد

2-    آگاه شدن دانش آموز نسبت به شناخت واژه ها،تعابیر،اصطلاحات ودیگر ظرایف وطوایف زبان

3-    پرورش قدرت تفکر،تعقل،تحلیل واستدلال

4-    پرورش قدرت توصیف

5-    پرورش عواطف واحساسات

6-    توانا شدن فرد در برقراری ارتباط با اشیاء واشخاص

7-    گسترش زبان وادبیات فارسی در جامعه

8-    افزایش قدرت تحلیل واستدلال

9-    شرکت در فعالیت های جمعی

10- رفع کم رویی وکسب اتکا به نفس

11- افزایش دقت در شنیدن، گفتن،خواندن ونوشتن

12- عادت به مطالعه

دلایل   غیر فعال  بودن   کلاسهای  انشا :

     در مدارس کشور ما اکثراً به جای انشا ،ریاضی وعلوم جایگزین شده است یا در این کلاسها کمتر کسی پیدا می شود انشایش را خودش بنویسد. دلایل غیر فعال بودن درس انشاء وبی علاقه بودن به این ماده ی درسی را در حیطه های مختلف می توان بررسی کرد.

1-دلایلی  که  مربوط  به  معلمان  می باشد :

1-1 بی علاقه بودن معلمان به درس انشاء واهمیت ندادن به آن

2-1 ربط ندادن درس انشاءبه سایر دروس

3-1 نداشتن روش تدریس مناسب

4-1 نداشتن دانش لازم برای نویسندگی در معلمان

 

2-  دلایلی  که  مربوط  به  دانش آموزان  می با شد :

1-2 ضعف فرهنگ مطالعه

2-2 فرهنگ جرأت نداشتن واتکا به خانواده برای ابراز ایده ها وآرام وهجوم به مسائل وبرآورد راه حل وارائه آنها

3-2 ذاتی وارثی پنداشتن امر خلاقیت وابداع

4-2 کمبود گنجینه لغات

و.

-  و اما   چرایی   پیدایش   این  دلایل  :

1-عدم آگاهی معلمان ودانش آموزان به جایگاه انشاء در نظام آموزشی

2- بی هدف پنداشتن درس انشاونداشتن طرح آموزشی مناسب

3- عدم وجود تشویق کارساز ومناسب

4- همکاری نا مناسب خانواده ها

5- عدم وجود ارزیابی دقیق از درس انشاء

6- ملموس نبودن موضوعات ومسائل مورد بحث وتکراری بودن آنها

7- نبودن فرهنگ مطالعه برای معلمان ودانش آموزان

8- تفاوت در گویش مثل اینکه شاگردانی که به زبان ترکی یا عربی حرف بزنند وزبان معیار را به کلی نداند.

9- تفاوت در تلفظ کلمات

10- بها ندادن به بحث وفواید آن

11- آشنا نبودن معلمان با روشهای فعال





انشای زیبا درباره نوجوانی

انشا چیست؟

درس انشا

راه كارهایی برای تقویت انشانویسی

  ,    ,انشا ,معلمان ,زبان ,درس ,درس انشاء ,    پرورش ,ودانش آموزان ,ندادن به ,معلمان ودانش ,معلمان ودانش آموزان

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

اینجا چراغی روشن است the best top2019 بهار غزل ویپ ایران اهل دل گنبد کاووس داستان های کوتاه دانستنی ها minougraphic uriumanth get to know me better